Tjänstledighet för studier

Hej,

vi undrar vad som gäller vid tjänstledighet. Vi har inget kollektivavtal.

En av våra anställda vill ha tjänstledigt för studier.

Hon är nu föräldraledig men vill börja studera när föräldraledigheten är över i Juli.

Hon har varit anställd hos oss från 2012.

Hon vill vara tjänstledig i 3 år.

Måste vi bevilja tjänstledighet? Måste vi bevilja 3 år eller kan man förkorta det?

Kan/ska vi kräva intyg om studierna?

Vid vilka tillfällen behöver man inte bevilja tjänstledighet?

vänliga hälsningar,

Silvia Hammarberg

silvai.hammarberg@mzv.sk

Lawline svarar

Hej och tack för att Ni vänder Er till Lawline med Er fråga!

Enligt 3 § lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (studieledighetslagen) har man rätt till tjänstledighet för studier om man varit anställd hos samma arbetsgivare de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren.

Tjänstledighet beviljas för den tid utbildningen tar, oavsett hur lång tiden är och Ni kan alltså inte förkorta tiden.

Som arbetsgivare har man rätt att skjuta på den begärda ledigheten i upp till sex månader.

Som arbetsgivare har man alltså ingen rätt att neka någon tjänstledigt för studier, inte heller ifall någon vill starta ett eget företag eller vara föräldraledig. Däremot finns det ingen laglig rätt till tjänstledighet för att prova på ett annat arbete.

För att få studieledigt behöver man kunna visa upp en studieplan, antagningsbevis eller liknande.

Studieledighetslagen hittar Ni här.

Hoppas Ni fick svar på Er fråga.

Vänliga hälsningar,

Anna StåhlkloRådgivare