Tolka avtalsvillkor

Hej, om vi har en lokal vi hyr årsvis det står från och med 2021-02-01 till och med 2022-01-01, uppsägning av detta kontrakt ska ske skriftligen minst 6 månader göra den avtalade hyrestidens utgång i annat fall är kontraktet för varje gång förlängt med 1 år.

När måste jag säga upp avtalet för att bli av med det den 2022-02-01?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den avtalade hyrestidens utgång är den 1 januari 2022. Du vill däremot att avtalet ska avslutas 1 februari 2022. Jag förstår det som att villkoret är att avtalet ska sägas upp skriftligen minst 6 månader innan den avtalade hyrestidens utgång, i annat fall förlängs hyresavtalet med 1 år.

I detta fallet skulle det innebära att du bör säga upp kontraktet allra senast den 1 juli 2021 för att avtalet inte ska förlängas med ett år.

Jag kan däremot inte svara på frågan om när avtalet kommer att upphöra om du säger upp det den 1 juli 2021 då det inte framgår om det finns ett avtalat villkor gällande uppsägningstiden.

Jag hoppas att detta svaret gav dig vägledning, återkom gärna med en till fråga gällande uppsägningstiden så kan vi hjälpa dig vidare.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare