Tolkning av Marknadsföringslagen

FRÅGA
Om ett bolag bryter mot marknadsföringslagen så kan en marknadsstörningsavgift att krävas. Det står däremot 31 §, 4e stycket i marknadsföringslagen på lagen.nu att "Riktas talan mot flera näringsidkare ska avgiften fastställas särskilt för var och en av dem."Betyder detta att bolaget måste betala avgiften för varje gång de har brutit mot lagen, dvs hur många kunder som blivit lurade? Eller menar dom något helt annat?
SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du vill veta hur 31 § fjärde stycket Marknadsföringslagen ska tolkas.

Tolkning:

Stycket ska förstås som att om fler näringsidkare är ansvariga för överträdelsen, ska avgiften bestämmas individuellt för vardera av näringsidkarna. Det har således inget med antalet kunder som eventuellt blivit lurade att göra.

Vid ytterligare frågor är du välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Oscar Hedengran
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Reklam och marknadsföring (134)
2021-03-08 Företag publicerade bild utan samtycke
2021-02-15 Tolkning av Marknadsföringslagen
2021-01-31 Vilseledande marknadsföring
2021-01-22 Jämföra sig med konkurrent i reklam

Alla besvarade frågor (91168)