Tolkning av preskriptionsbestämmelse i barnförsäkringsavtal

Hej.

jag blev diagnoserad epilepsi 2009, kan jag då begära ersättning från försäkringbolaget?

Min mor har en barnförsäkring på mig som hon haft sen jag föddes.

Under Preskription står det, vad innebär det?

Rätten till ersättning faller bort om anspråk på ersätt-

ning inte görs inom tre år från det att någon som är

berättigad att framställa anspråket fick kännedom om

de omständigheter som anspråket grundas på. Om

anspråk på ersättning inte görs inom tio år från det att

så tidigast hade kunnat ske,

faller rätten till ersättning bort under alla förhållanden.

Om rätt till flera ersättningsbelopp uppkommit, gäller

första stycket för varje sådant belopp för sig

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelsen att ersättningsanspråk skulle göras inom tre år från det att man fick kännedom om omständigheten som grundar anspråket betyder att ni var tvungna att begära ersättning inom tre år från att du fick diagnosen epilepsi (eftersom epilepsin är anledningen till att du vill ha ersättning). Detta innebär att din rätt att få försäkringsersättning enligt avtalet inte längre gäller. Den andra preskriptionstiden på tio år är nog en form av undantagsregel som inte är aktuell i ditt fall eftersom det inte hade varit omöjligt att be om ersättning inom tre år från din diagnos. Således är det nog den treåriga preskriptionstiden som gäller för din diagnos och därmed kan du nog inte längre få ersättning för det.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare