FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/12/2020

Trafikförseelser under prövotid

Jag har kört 40km/h på 30-väg. Och 56km/h på 40-väg. Böter fick jag och en anmälan till transsportstyrelsen. Jag har mitt körkort på prövotid och båda fortkörningarna skedde med mindre än 1 års mellanrum. Hur stor är sannolikheten att transsportstyrelsen tar mitt körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det rör sig alltså om två fall av överskridande av hastighetsbegränsning: 40 km/h vid 30-begränsning och 56 km/h vid 40-begränsning. Dessa har ägt rum inom ett år under din prövotid.

Prövotid

Prövotiden löper under 2 år och om man under denna tidsperiod gör sig skyldig till en förseelse som resulterar i indraget körkort måste man sedan göra ett nytt körkortsprov (alltså både kunskapsprov och körprov).

Relevant lagstiftning

Relevant lagstiftning är Körkortslagen. I 5:3 körkortslagen listas grunderna för körkortsingripande och i ditt fall kan punkt 3 (om upprepade trafikförseelser) alternativt punkt 4 (om brott mot väsentliga trafikregler) bli relevant.

Upprepade trafikförseelser (5:3 p. 3)

Normalt åsyftas här minst tre förseelser och ofta föregås en återkallelse av en varning. Har du däremot redan fått en varning är risken för indraget körkort hög.

Brott mot väsentliga trafikregler (5:3 p. 4)

Denna bestämmelse behandlar brott mot väsentliga trafikregler, såsom överskridande av hastighetsbegränsning. Dock krävs att förseelsen inte är ringa. Hastighetsöverträdelser har bedömts som ringa i bland annat RÅ 1990 ref 66, där ett överskridande med 14 km/h ansågs ringa. I äldre fall har överskridanden om 30 km/h bedömts som ringa. Dina överträdelser är således sannolikt att betrakta som ringa och bestämmelsen blir därav inte tillämplig.

Slutsats

På dessa grunder bedömer jag risken för indraget körkort som låg (förutsatt att du inte tidigare mottagit en varning). Däremot kommer du nu sannolikt att få en varning.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare