Träna lös hund på allmän plats

Hejsan,

Jag + 4 till vuxna tränade våra hundar på allmän plats. Kommunalt förvaltad äng(trimmad gräsmatta men inte en fotbollsplan). Det är inte en avgiftsbelagd kurs utan 5 privatpersoner som utövar sin hobby. Hundträning betyder i detta fall apportering: en hund i taget får på kommando hämta en sk dummie (tygpåse med sand). När hunden tar dummien så blåser man två snabba signaler i en hundvisselpipa för att markera att hunden ska komma tillbaka med sin apport.

När vi gjorde denna träning mellan 20-21 onsdag kväll 28/7 började en hund i området att skälla väldigt högt och mycket. Enligt hundägaren beror skällandet på ljudet av våra visselpipor samt att hunden ser oss utföra träningen. Hundens skällande gör att hundägarens barn inte kan sova och det är såklart inte roligt. Husägaren + bekant med okänd relation kommer då ut och hävdar bestämt att vi har ofredat dem och att ett åtal kommer att leda till fällande dom.

Husägarens följeslagare utrycker flertalet gånger att det vi gjort är olagligt och att de kan göra det riktigt jobbigt för oss(rättsligt) om vi inte slutar.

Min juridiska fråga är helt enkelt om detta har någon som helst bäring i svensk lagstiftning och vad vad som kan hjälpa oss att reda ut situationen.

Den moraliska frågan i att vi kan utöva träning på annan tid och hålla oss längre bort från det specifika huset är diskuterat men jag är intresserad av den juridiska bäringen för anklagelserna.

Har vi gjort något olagligt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det rör sig i ert fall troligtvis inte om något ofredande om inte visselpiporna låter väldigt högt precis utanför någons bostad. Det låter mer som att det är en annan skällande hund som skapar störningen. Däremot kan ni ha gjort erskyldiga till överträdelser av andra bestämmelser. Eftersom ingen av era hundar skäller stör inte era hundar omgivningen ljudmässigt. Däremot kan det vara så att ni beroende på vilken kommun ni bor i bryter mot kommunens lokala ordningsföreskrifter genom att ha hundarna lösa på offentlig plats.

Stockholms kommun tillåter exempelvis enbart hundar att vara lösa i hundrastgårdar eller i så kallad hundrastområden

" 20 § Hundar skall hållas kopplade på offentlig plats med undantag av de områden där kommunen anordnat hundrastplatser. Kopplingstvång gäller inte heller inom Långholmens klippbad".

För att få reda på vilka regler som gäller i just er kommun måste ni titta på kommunens lokala ordningsföreskrifter. Överträdelser av kommunens lokala ordningsföreskrifter kan leda till penningböter enligt 3 kap. 22 § 2 st. ordningslagen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare