Trasig brunn vid köp av fast egendom

Hej,jag har köpt ett hus med egen brunn, åretruntvatten.När jag flyttar in fungerar inte vattnet. ringde direkt säljare/mäklare och påtalade detta. det spottar och fräser, kommer lite vatten, sen spottar det och fräser. Omöjligt att duscha.när jag spolade i toaletten, diskmaskin, tvättmaskin lät det som om rören skulle sprängas. rörmokare var där i 3 månader och upptäckte fel efter fel. hydropress trasig, läcka i en koppling under huset som var inbyggt i en låda, pumpen var trasig i brunnen. i samma veva gjorde jag ett vattenprov där det visar sig att vattnet är otjänligt, radon 1180 bq. jag bor permanent så allt måste ju funka. har haft kontakt med säljare/mäklare hela tiden. ett kravbrev är skickat nu när allt är färdigt. totalkostnad 80 000 kr. säljare svarar inte nu...vad göra? mvhjessica

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid köp av fastighet är köparens undersökningsplikt omfattande. Däremot omfattas sådan plikt inte av "dolda fel" i fastighet, det vill säga sådana vill som köparen inte kunnat upptäcka vid besiktning. Dolda fel är exempelvis att det skulle krävas att man bryter upp plankor i golvet för att hitta ett fel. När ett hus har egen brunn ställs det dock ganska stora krav på köparen som bör ta ett vattenprov/begära ett sådant för att se om vattnet kan vara otjänligt. Däremot skulle jag säga att en trasig hydropress, en läcka i koppling samt trasig pump i brunnen är att anse som dolda fel, vilket ligger utanför ramen för köparens undersökningsplikt, eftersom du inte kunnat upptäcka felen tidigare.

Enligt 19 § jordabalken (JB) har köparen rätt till avdrag på köpesumman om fastigheten avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet. I andra stycket framgår att enbart fel som inte borde ha upptäckts vid en sådan besiktning som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter och omständigheterna vid köpet, dvs. dolda fel såsom i ditt fall. Köparen måste dessutom enligt 19 a § JB reklamera felet till säljaren inom skälig tid efter att köparen märkt eller borde ha märkt felet.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta en fastighetsjurist för att få ytterligare hjälp att få avdrag på köpesumman. Du kan dessförinnan kontakta ditt försäkringsbolag för att se om rättshjälp omfattas, vilket hjälper dig att täcka vissa rättsliga kostnader för att driva en process mot säljaren.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare