FrågaÖVRIGTTV-licens31/08/2016

Tv- och radio-licens

Hej!

Jag har fått två fakturor från radiotjänst för två avgiftsperioder trots att jag inte äger någon TV eller överhuvudtaget varit i kontakt med Radiotjänst. Jag har överklagat beslutet med de hävdar fortfarande att jag är betalningsskyldig då jag har "startat" avgiftsperioden i ett samtal med dem då jag, enligt dem, har sagt att vi i hushållet äger en TV men att avgiften inte är betald. Radiotjänst kan inte redovisa hur de har fått tag på informationen, det finns inget inspelat material och personen från radiotjänst som har slutit avtalet kunde inte identifieras utifrån underskriften (som tydligen var den enda informationen som kunde ses). Uppgifterna är falska och min hyresvärd kan intyga att ingen TV har funnits i hushållet när jag har bott där.

Hur gör jag för att undgå bundenhet? Vilka paragrafer kan jag åberopa? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att vara skyldig att betala radio- och TV-licens krävs att du har en TV-mottagare eller sändare. Det beslut som du fått från Radiotjänst ska meddelas från dem skriftligen. Detta beslut kan givetvis omprövas på begäran av dig. Ärendet ska handläggas så snabbt och effektivt som möjligt av myndigheten. Vid en konflikt om huruvida du är skyldig att betala avgiften eller inte, är det upp till Radiotjänst att bevisa att ni har en TV-mottagare. Kan de inte bevisa detta, ska inte någon avgift utgå. Om myndigheten inte lyckats bevisa att ni har någon TV-mottagare eller sändare genom en särskild avgiftskontroll där ett pejlinstrument används, är du alltså inte skyldig att betala avgiften. (https://lagen.nu/2010:696).

Lycka till!

Nathalie ByströmRådgivare