Tvegifte och rätt att bära efternamn

I min släktforskning har jag hittat en kvinna som gifte sig 1920 i Sverige, trot att hon redan var gifta USA. Vilket brott gör sig den nye mannen skyldig till om han visste hur det låg till? Samma straff för honom?

Kvinnan hade strax före bröllopet fött tvillingar med "fader okänd". i kyrkboken står att den nye mannen ber att få dem antecknade somn sina barn. När barnen dör, antecknas de trots detta med det efternamn som modern fått i sitt första äktenskap och trots att mannen i Amerika absolut inte kan vara deras fader.

Kan de ändå enligt lag ha hans efternamn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Tvegifte, att vara gift med någon fastän man redan är gift med en annan, är enligt svensk lag ett så kallat egenhändigt brott. Vad detta innebär är att det endast är den person som gifter sig med två personer som kan göra sig skyldig till brottet. Den man som kvinnan gifte sig med i Sverige kan alltså inte dömas och straffas för tvegifte, oavsett om han vetat om att hon var gift eller inte.

Att barnen har antecknats med det efternamn mannen i USA bar beror troligen på att de givits moderns namn från det äktenskapet (om det kommit fram att det nya äktenskapet var ogiltigt på grund av tvegiftet). Enligt den idag gällande namnlagen får ett barn som föds vara ett efternamn som någon av föräldrarna bär. Visserligen kan det finnas vissa skillnader mellan den nu gällande lagen och den som gällde 1920, men med det resonemanget skulle tvillingarna haft rätt att bära den amerikanska mannens efternamn inte för att han varit deras far utan snarare för att deras mamma genom att vara gift med honom tagit hans efternamn.

Hoppas du fick svar på dina frågor, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare