FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/12/2018

Tvingas arbeta trots sjuk

Hej!

Jag jobbar på Café och mina kollegor har flera gånger blivit tvingade att komma till jobbet av min chef trots att dom är sjuka. Att chefen har en 24h innan pass policy kan jag ändå förstå men att tvinga folk jobba sjuka, dessutom med risk att sprida sjukdom till gäster... Jag undrar huruvida detta är tillåtet och hur jag kan göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som arbetstagare har man ingen skyldighet att arbeta om man är sjuk, utan det man är skyldig att göra är att sjukanmäla sig så snart som möjligt till arbetsgivaren. Visserligen ska man försöka hålla sig till de rutiner för sjukanmälan som finns på arbetsplatsen. Policyn finns för att underlätta för arbetsgivaren att hitta ersättare, men blir man sjuk kan arbetsgivaren inte tvinga arbetstagaren att arbeta fast sjukanmälan inte skett i rätt tid enligt arbetsplatsens policy. Man kan helt enkelt inte rå för att man blir sjuk.

Jag skulle råda dig och dina kollegor att vända er till facket om ni är medlemmar för att få vidare hjälp med detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare