FrågaPROCESSRÄTTVittna23/09/2019

Tvingas att vittna?

Mitt barnbarn har bevittnad en cykelstöld och ringde då direkt till polisen. Nu är han kallad att vittna och det gör honom mycket orolig då han vet att personen är knarkare och har ett stort nätverk. Själv har han kommit bort från drogerna sedan ett år tillbaka, men han är nu rädd att om han vittnar mot cykeltjuven kommer hen att hämnas eftersom han själv vistats i liknande kretsar tidigare.

Kan han slippa undan att vittna? Kan han vittna anonymt? Hur ska han agera?

Han är så orolig för detta vittnesmål att vi runt omkring honom är oroliga att han börjar droga igen.

Tacksam för svar från en orolig mormor

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige föreligger någonting som kallas för allmän vittnesplikt. Detta innebär helt enkelt att du måste rapportera in om ett brott begås och innefattar även att vittna i rättegång. Det finns lite mer att läsa under denna länk.

Regler om vittnen finns i rättegångsbalkens 36:e kapitel. 36 kap 7 § RB säger att den som kallas som vittne också skall befinna sig under rättegången. Vittnar inte ditt barnbarn finns det flera åtgärder som kan vidtas: Hämtad till domstolen (20 §), Vite/böter (21 §) eller i värsta fall häktning (21 §). Det ligger stor vikt i att ett vittne faktiskt vittnar och nyss redovisade påföljder visar på detta

Det finns dock en möjlighet att den tilltalade inte får vara i rättssalen när vittnet förhörs. Denna möjlighet nämns i 36 kap 18 § RB bestämmer att "ordförande får besluta att en part inte skall närvara i rättssalen om" (punkt 1): " det kan antas att ett vittne av rädsla eller någon annan orsak inte fritt berättar sanningen på grund av partens eller åhörarens närvaro". Tyvärr är detta den enda förmildrande omständigheten som jag finner.

Tyvärr finns det inte heller möjlighet att vittna anonymt i Sverige. Det bästa vore helt enkelt att låta honom berätta sanningen för att sedan låta rättsystemet helt enkelt göra sitt. Det bästa är att ni för en bra dialog med åklagaren i målet och ger stöd till honom genom hela processen, så har ni gjort så gott ni kan. Det finns även s.k vittnesstöd på domstolarna, vilket han kan använda sig utav för att underlätta.

Hoppas det gav svar på er fråga och lycka till!

Victor StrömwallRådgivare