FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt11/06/2013

Tysk gåvoskatt för enskild person bosatt i Sverige

Jag har fått en summa pengar i gåva från en god vän i Tyskland. Nu har jag fått brev från det tyska skatteverket att jag måste betala gåvoskatt till Tyskland (18% så det är rätt högt). Jag undrar om jag verkligen är skyldig att betala detta? Varför ska jag som svensk medborgare betala skatt till Tyskland? Vad händer om jag vägrar att betala, de kan väl inte straffa mig...eller? Vänliga hälsningar, Katarina

Lawline svarar

Hej! I Sverige är gåvoskatten borttagen sedan ett antal år. Är det som du säger så finns en sådan skatt kvar i Tyskland. I vart fall riskerar du därför inte dubbelbeskattning. Vi på Lawline är juridikstudenter vid svenska universitet, och har därför kunskaper i främst svensk rätt och inte i tysk eller annan utländsk rätt. Därför kan vi tyvärr inte svara på under vilka förutsättningar gåvoskatt ska betalas enligt tysk rätt, och inte heller vad som i tysk rätt utgör ett skattebrott, för vilket straff kan påföras. Anledningen till att den tyska staten har ett intresse i detta är att det handlar om en tysk medborgares (?) tillgångar som överförs till en person utanför Tyskland.

Om du menar att beslutet är felaktigt råder jag dig till att kontakta den tyska skattemyndigheten och begär att beslutet omprövas av denna myndighet, alternativt att du meddelar att du vill överklaga beslutet till en högre instans. Observera dock att det kan vara så att det finns en överklagandefrist - en tidsperiod inom vilken du måste överklaga för att en myndighet ska pröva ärendet i sak. Detta är en länk till den tyska skattemyndighetens hemsida. http://www.steuerliches-info-center.de/EN/FinanzverwaltungDerLaender/finanzverwaltungderlaender_node.html_node.html Möjligen har det svenska Skatteverket mer sakkunskap på området, så du kan konsultera denna myndighet.

Lars BålmanRådgivare