Tystnadsplikt i ekonomisk förening

Om ekonomiska föreningar och offentlighet. Finns det juridiska förutsättningar för att hindra medlemmar att föra information om stämmohandlingar vidare? T ex motioner och styrelsens svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Några särskilda regler om tystnadsplikt för styrelseledamöter och VD har inte intagits i lagen om ekonomiska föreningar, ej heller i lagen (1987:1245) om styrelserepresentation för privatanställda. Sysslomannaställningen för alla styrelseledamöter och VD medför dock en vårdnadsplikt med krav på tystlåtenhet avseende sådant, vars yppande kan skada föreningen. Styrelsen kan dock besluta om tystnadsplikt och ni kan besluta om att alla medlemmar ska skriva på ett sekretessavtal.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare