Undantag från ångerrätten

Hej,

Vi anmälde vår dotter Ingrid 4 år till gymnastik för vårterminen -21 men då hon fick ångest och var jätteledsen över att behöva gå ensam sa vi att vi ville avboka hennes plats.

Det står på deras hemsida att man inte får tillbaka pengar om man är anmäld och betalat in avgift.

Ingrid gick aldrig på första lektionen och vi betalade in dagen innan det började och samma dag som det började sade vi upp platsen för hon var så ledsen.

Vi har anmält den 21/1, betalade in pengar 26/1, sade upp platsen 27/1.

Jag undrar om det är möjligt att nyttja ångerfrist på 14 dagar? Förstår inte riktigt om detta faller på nyantagen om idrottsarrangemang på bestämd dag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline!

Jag förstår din fråga som att du undrar om avtalet du ingått med gymnastikföreningen kan ångras med hjälp av ångerrätten.

Vilken lag är tillämplig - Avtal som ingås över internet omfattas av Distansavtalslagen. Enligt lagen har en konsument rätt till 14 dagars ångerrätt, det kan läsas i 2 kap. 10 §. Det finns dock undantag från ångerrätten, dessa återfinns i 2 kap. 11 §.

I ditt fall finns det ett tillämpligt undantag från ångerrätten som anges i 2 kap 11 § punkt 12. Där står det att "ångerrätt gäller inte avseende kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod".

Enligt förarbeten till lagen, proposition 2013/14:15 s 90 anges det att " Ångerrätt inte gäller för avtal som avser någon annan liknande fritidsaktivitet. Ett exempel på en fritidsaktivitet kan vara att konsumenten utövar en sport".

Vad innebär detta för dig - Detta innebär dessvärre att om avtalet i fråga, som du har ingått med gymnastikföreningen, inte har ångerrätt. Detta eftersom "avtal som avser annan liknande fritidsaktivitet" då menas med avtal om privat utövande av sport. Gymnastik är dessvärre att anse som en sport och därför är det inte vara möjligt att ångra medlemskapet enligt distansavtalslagen.

Hoppas att de var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare