FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/12/2020

Under vilka förhållanden kan man bli tvungen att sälja enskild egendom?

Min syster och jag har fått våra föräldrars bostadsrätt i gåva sedan de flyttat till äldreboende. Lägenheten är enligt gåvobrevet vår enskilda egendom. Vad händer om t.ex. jag skulle vilja ha min andel i pengar och min syster inte kan köpa ut mig? Vad händer om min syster går bort och hennes man vill sälja lägenheten och jag inte kan köpa ut honom? Kan vi skriva ett avtal som reglerar detta så att ingen kan tvinga den andre att sälja lägenheten? Kan vi också avtala i viken grad vi får belåna den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ert fall så blir både du och din syster samägare till bostadsrätten vilket innebär att lagen om samäganderätt (SamL) blir applicerbar.

I de fall man äger något med samäganderätt och vill bli utköpt så har man alltid alternativet att via domstolen söka om att egendomen ska bjudas ut till offentlig auktion (6 § SamL). Detta gäller då oavsett om du vill bli utköpt eller om din systers man, i din fråga, vill bli utköpt.

Till den här huvudregeln finns även ett undantag. Det går att avtala om ett försäljningsförbud, vilket förhindrar någon typ av försäljning. Förbudet gäller dock inte om det sker en så kallad "indragning" dvs om en parts andel i det samägda ska utmätas så kommer hela egendomen att säljas för att kunna täcka skulder.

Lagen om samäganderätt är dispositiv vilket innebär att det ni avtalar sätter denna ur spel. Att avtala om lån går därmed att göra. Men redan i en samäganderätt så krävs samtycke från alla delägare för att kunna belåna ägodelen (2 § SamL). Om samtycke finns men det bara är en delägare som vill låna så kan denne bara låna till sin egen andel. Men det står fritt att avtala som man vill, det man ska tänka på är att lagen om samäganderätt tar hand om flera väldigt komplicerade frågor vilka man då måste ta ställning till och avtala om i det fall som man avtalar om att annat ska gälla än lagen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare