Underårig - strikt ansvar?

Min son på 17 år stal o kvaddade min bil utan min vetskap. Om jag får ersättning från försäkringsbolaget o han blir skyldig o betala dom. Han har ju inget jobb. Blir det hans pappa o jag då som.får betala till försäkringsbolaget eller får han göra det när han får arbete? M.V.H Lena

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som vårdnadshavare innebär det enligt föräldrabalken samt skadeståndslagen att du har strikt ansvar över ditt underåriga barns handlingar. Detta innebär med andra ord dessvärre att det är du och barnets far som försätts i situationen att betala tillbaka till försäkringsbolaget om dessa kräver det.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare