FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll23/05/2020

Underhåll barn 18 år

Min son studerar ännu. 18 år.

Får förlängt underhållsstöd.

Han har eget konto som pengarna går in på.

Jag betalar via försäkringskassan.

Han får 2073 kr

Och idag så sa han att hans mamma tar allt för han ska betala hemma..

Är detta rimligt ???

Klart han va besviken på denna situationen.

Hur kan jag påverla detta???

Mvh Tomas Bertilsson

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Föräldrars underhållsskyldighet regleras i föräldrabalkens kapitel 7.

Föräldrar är som huvudregel underhållsskyldiga för sina barn tills att barnet fyller 18 år, detta följer av FB 7:1.

Om barnet går i skolan fortfarande, är dock föräldrarna underhållsskyldiga tills barnet är som äldst 21 år (FB 7:1 st. 2). Detta innebär i ert fall, att du och barnets mamma fortfarande är underhållsskyldiga i förhållande till er son. Hur omfattande underhållet är bestäms utifrån barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga.

Sammanfattningsvis bör alltså inte sonen behöva betala hemma så länge han går i grundskola eller gymnasiet och inte är över 21 år gammal.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare