FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll19/10/2019

Underhåll under betänketiden

Hej

Ärvi makar skyldiga varandra att försörja varandra t o m dendag så vår skilsmässa verkställts? Vi har barns om bor lik mycket hos båda,inga lån, inga hus etc utan det jag undrar är: våra hyror är olika höga och det skiljer cirka 2000 kr på hyrorna. Han bet mindre än jag och han tjönsr mer än jag.

Är han skyldig att betala lite år mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhåll inom äktenskap regleras i 6 kap. äktenskapsbalken (1987:230). Det stämmer att det finns en försörjningsplikt mellan makar under äktenskapet (även under betänketiden), fram tills skilsmässan verkställts. Detta innebär att makarna ska, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma (t.ex. boende och mat) och personliga behov (t.ex. kläder, nöjen, studier) skall tillgodoses (6:1 ÄktB). Om pengar för personliga behov inte räcker till för den ena maken bör den andra maken skjuta till med de pengar som behövs (6:2 ÄktB).

I din fråga framgår inte hur mycket pengar ni tjänar och hur stora skillnaderna är. Min uppfattning är att så länge du har råd med de gemensamma och personliga behoven, har du inte rätt till pengar i form av underhåll från din make. Däremot, om det är stor skillnad på din ekonomiska standard efter separationen eller om du inte kan få ekonomin att gå ihop, kan det bli aktuellt med att din make betalar underhåll till dig fram tills skilsmässan verkställs. Om det är nödvändigt med underhåll och din make vägrar betala underhåll till dig, kan domstolen ålägga maken att göra det enligt 6 kap. 5 § ÄktB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare