FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll22/05/2018

Underhåll vid mål om äktenskapsskillnad

Hej

Vi har inte skrivit på ansökan om skilsmässa ännu. vi har två barn 11år 16år.

vi har gemensam ekonomi (jag tjänar väldigt lite). min oro: är det när ansökan kommit in till tingsrätten som den gemensamma ekonomin delas? eller är det vid bodelningen? Jag kommer inte att klara av ekonomiskt att stå för hälften av boende kostnaderna och övriga kostnader.

Hus försäljningen kommer att ta tid, då marknaden är svår och jag behöver ha ut så mkt som möjligt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

I denna fråga är äktenskapsbalken (1987:230) tillämplig, vilken kan förkortas till ÄktB. Vad gäller makars ekonomiska förhållanden, finns det en bestämmelse om underhåll i 6 kap. 1 § ÄktB, som innebär att makarna efter sin förmåga ska bidra till det underhåll som krävs för att deras gemensamma och personliga behov ska tillgodoses. Denna bestämmelse gäller alltså under äktenskapet. Om makarna har gemensamma barn under 16 års ålder, som de är vårdnadshavare för, så finns det en regel i 5 kap. 1 § ÄktB om att det finns en betänketid på 6 månader från att ansökan till tingsrätten har gjorts fram tills att ett äktenskap kan upplösas. I juridikens mening kan alltså inte ett äktenskap upplösas först förrän en dom om äktenskapsskillnad vunnit laga kraft. Eftersom ni således fortfarande skulle vara gifta i minst 6 månader efter att ni skickat in en eventuell ansökan om äktenskapsskillnad till tingsrätten, så gäller fortfarande regeln om gemensam ekonomi.

Enligt huvudregeln i 9 kap. 1 § ÄktB, sker inte en bodelning först förrän ett äktenskap upplöses. Men det räcker med att en av makarna begär att en bodelning ska ske även under mål om äktenskapsskillnad, dvs. under betänketiden (9 kap. 4 § ÄktB), vilket gör det möjligt att en bodelning sker innan skilsmässan är avslutad. Detta är självfallet något du och din maka kan komma överens om, så att ni slipper sälja bostaden när marknaden är svår.

Om ni, efter betänketiden, beslutar er för att gå vidare med äktenskapsskillnaden upphör det gemensamma ekonomiska ansvaret för varandra enligt huvudregeln. Då finns det två möjligheter att få underhåll efter äktenskapsskillnad:

1) När det gäller barnen
Det framgår inte i din fråga om ni skulle ha en gemensam vårdnad över era barn efter en eventuell skilsmässa eller inte. Om barnen bor lika mycket hos båda föräldrarna, så delar föräldrarna lika på underhållet för barnen, som ska gå till mat, boende, kläder, med mera, vilket står i 7 kap. 4 § föräldrabalken (1949:381). Men om du skulle få ensam vårdnad eller om din partner endast får ha barnen boende hos sig i mindre utsträckning än vad som står i 7 kap. 4 § föräldrabalken, så har du rätt till underhållsbidrag från din make för att ta hand om barnen.

2) När det gäller makens egen försörjning
Som tidigare nämnt har makarna ett eget ansvar för sin ekonomi efter en äktenskapsskillnad. Men vid fall där en av makarna inte kan försörja sig själv efter äktenskapsskillnaden, finns det en bestämmelse i 6 kap. 7 § ÄktB, där det står att om ena maken behöver bidrag till sitt underhåll under en övergångstid, har den maken rätt att få underhållsbidrag av den andra maken efter vad som är skäligt med hänsyn till denna makes förmåga och övriga omständigheter. Man har även rätt till underhållsbidrag av den andra maken under en ännu längre tid än övergångsperioden, om den ena maken har svårigheter att försörja sig själv sedan ett långvarigt äktenskap har upplösts eller om det finns andra synnerliga skäl.

Din situation kan, enligt min bedömning, ge dig rätt till underhåll, men jag vill ge dig rådet att diskutera det vidare med en jurist under ett eventuellt mål om äktenskapsskillnad, eftersom jag inte känner till alla omständigheter.

Hoppas att detta var till hjälp för dig!

Skriv ett meddelande ...

Makda TesfamariamRådgivare