FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/12/2020

Underhållsbidrag när barnet fyllt 18 år

Jag betalar underhållsbidrag till den andra föräldern efter tingsrättsdom som stipulerar summa och kontonummer. När barnet fyller 18 vill jag betala direkt till barnet. Hur ändrar jag det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När barnet fyller 18 år ska pengarna betalas direkt till barnet. Detta är något som du och barnet kan komma överens om, antingen muntligt eller genom skriftligt avtal. Barnet ska studera på heltid i grundskola eller på gymnasium eller motsvarade och bo hos en av föräldrarna för att ha rätt till underhållsbidrag efter att barnet fyllt 18 år. Detta gäller tills barnet fyller 21 år. Här finns en länk till en mall som ni kan använda för avtalet.

Vänliga hälsningar,
Marina AlsayeghRådgivare