FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll13/04/2021

Underhållsskyldig till sambons barn?

Hej!

En fråga om underhåll.

Jag är sambo med en man som har två barn. Min sambo har pga sitt tidigare äktenskap skuldsanering.

Vi har inga gemensamma barn, är inte gifta & inte förlovade. Har bott tillsammans i snart 6år.

Barnen bor hos oss varannan helg + några extra dagar i månaden. Deras mamma får därför underhåll. Försäkringskassan har tidigare gett min sambo anstånd på underhållet då han lever på existensminimum pga skuldsaneringen. Han har även varit arbetslös under 1år med ca 8-10k i A-kassa. Nu har FK beslutat att han inte längre skall få anstånd då min inkomst på 19k gör att vi enligt FK gemensamt har råd att betala underhåll.

De har endast räknat min inkomst, inte mina utgifter.

Enligt det jag själv kunnat läsa mig till är jag som sambo inte skyldig att betala underhåll så länge vi inte är gifta eller har gemensamma barn? Därför ska inte min lön finnas med i beräkningen?

Eller har jag missuppfattat situationen?

Vi lever från månad till månad, drömmer om hus & ett liv efter skuldsaneringen. Men nya beslutet krossar våra drömmar & vi går nu back varje månad till följd av detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhåll till barn finns i 7 kap. Föräldrabalken (FB).

Vem är underhållsskyldig till barn?
Det är föräldrar som är underhållsskyldiga till sina barn, du som är sambo med en förälder är alltså som huvudregel inte underhållsskyldig till dennes barn. Underhållets storlek bestäms med hänsyn till barnets behov av underhåll och föräldrarnas ekonomiska förmåga att betala (7 kap. 1 § FB). Det är den förälder som inte bor tillsammans med barnet som ska betala underhållet (7 kap. 2 § FB). Precis som du skriver kan man som sambo i vissa fall bli underhållsskyldig till sin partners barn, så är fallet om man har gemensamma barn (7 kap. 5 § FB). Eftersom ni inte har gemensamma barn är du inte underhållsskyldig.

Sambos gemensamma hushåll
I Sambolagens 1 § beskrivs ett samboförhållande som två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Gemensamt hushåll kan beskrivas så att samborna delar på sysslor och utgifter som förekommer i hemmet. Det är inte ett krav att sambor ska ha t.ex. ett gemensamt bankkonto men det ska åtminstone finnas något form av ekonomiskt samarbete. Utan att veta bakgrunden till Försäkringskassans beslut, kan jag anta att de har tagit din inkomst i beaktning eftersom ni är sambos och därför förväntas ha ett gemensamt hushåll och dela på kostnader. Däremot ska inte din inkomst räknas med vid beräkningen av underhållets storlek, eftersom du inte är underhållsskyldig.

Sammanfattning
Eftersom du och din sambo inte har gemensamma barn är du inte underhållsskyldig i förhållande till hans barn. Orsaken till varför Försäkringskassan anser att han har råd att betala underhållet kan vara för att ni är sambos och har ett gemensamt hushåll. Jag skulle rekommendera att ni hör av er till Försäkringskassan och ber om en förklaring till beslutet. Oavsett ska din inkomst inte tas med i beräkningen av underhållets storlek då du inte är skyldig att betala underhållet.

Moa LundqvistRådgivare