FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll25/09/2020

Underhållsskyldighet efter 18-års ålder

Hej. Vi har en son som flyttade hemifrån för ett halvår sen och fyller 18 år om en månad. Vi har sedan han flyttade hemifrån stöttat honom med pengar till mat m.m. Min fråga är om vi enligt lagen är skyldiga att betala till honom även efter att han fyllt 18 år? Han valde själv att flytta tillsammans med sin flickvän och han går fortfarande på gymnasiet.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De lagbestämmelser som är tillämpliga i ditt fall finns i föräldrabalken (1949:381) (FB) då frågan gäller underhåll av barn.

I 7 kap. 1§ 1 st. FB sägs det att barnets föräldrar ska svara för underhåll åt barnet i den mån det är rimligt utifrån barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska situation. Det kallas att ni har en underhållsskyldighet och innebär att föräldrar vanligtvis ska stå för mat, boende, kläder o.s.v. Denna underhållsskyldighet ska bestämmas utifrån barnets egna inkomster, exempelvis om er son har ett jobb, och även tillgångar samt din sons sociala förmåner. Vidare framgår det av 7 kap. 1§ 2 st. FB att underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton, d.v.s om en månad i ert fall. Om er son går i skola, exempelvis gymnasieskolan eller annan jämförlig grundutbildning efter arton fyllda år, är ni dock underhållsskyldiga under hela studietiden. Ni är dock inte underhållsskyldiga om studierna pågår längre än att ert barn fyllt tjugoett år.

Slutligen ställs det alltså inga krav på er föräldrar gällande att ni ska betala boende eller andra kostnader som er son ådrar sig om han väljer att flytta hemifrån om de vore oskäliga. Eftersom ni fortfarande är underhållsskyldiga så kan ni alltså inte slippa helt att stå för er sons behov, så länge kostnaderna är rimliga.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare