FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll20/02/2021

Underhållsskyldighet efter barn blivit myndig

Son gått 1år av 3 på gymnasiet, hoppade av när han var 17 år.

Han läser nu gymnasiepoäng på folkhögskolan, studerar 100% och han har fyllt 20 år.

Föräldrar är separerade och sonen bor hos mamman på heltid och frågan är om Pappan underhållsskyldig tom 21 år??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7 kap. 1§ Föräldrabalken ska föräldrar svara för deras barns underhåll. De har en s.k. underhållsskyldighet som sträcker sig efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Barnets behov är hur mycket barnet kostar varje månad t.ex. i form av busskort, mat, fritidsaktiviteter mm. Denna underhållsskyldighet upphör vanligtvis när man blir myndig, men går man i skolan upphör den vid högst 21 år ålder. I detta fall går sonen i skolan och är 20 år.

Eftersom sonen bor med sin mamma, behöver hon inte betala något underhåll sett till att hon uppfyller denna del av underhållet genom de kostnader det medför att ha honom boende hos sig. Detta talar därför för att pappan kommer behöva betala underhållsbidrag även fast sonen inte bor hos honom. Hur stort underhållsbidrag som ska betalas till mamman kan föräldrarna gemensamt komma överens om genom antingen eget upprättat avtal, eller genom dom.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare