FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll21/04/2021

Underhållsstöd när man inte får underhållsbidrag

Hej

Jag har ensam vårdnad om min son men har ändå rätt till underhåll från hans pappa. Hans pappa är arbetslös och jag har inte fått underhåll sedan augusti 2019. Hur ska jag göra? För det är ju pengar jag har rätt till. Vår son är född 2004.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Underhållsbidrag är pengar som föräldern som inte bor med barnet ska betala till den förälder där barnet bor. Underhållsbidraget ska användas till barnets boende, mat och fritidsintressen. Medan underhållsstöd är pengar som du kan ansöka om när du inte lever tillsammans med barnets andra förälder och hen inte betalar underhållsbidrag.

Du kan alltså få pnegar till underhåll av barnet i form av underhållsstöd när en bidragsskyldig förälder inte betalar ut underhållsbidrag. För att få underhållsstöd måste man göra en ansökan hos Försäkringskassan. Du kan läsa mer om det och göra din ansökan här.

Underhållsstöd fungerar alltså som en suppleant till underhållsbidrag. Den bidragsskyldige föräldern – i ditt fal, barnets pappa – kommer då att bli betalningsskyldig gentemot Försäkringskassan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Nabyiel MarionellRådgivare