FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt12/05/2018

Underrättelse efter hemlig avlyssning

hej.

Jag undrar vad som händer om polisen misstänker en person och avlyssnar denne men sedan så har det inte framkommit något och förundersökning lägs ner eller domstolen anser att det pågått och förnyats så många gånger utan något konkret kunat påvissas och därför avslår. vad händer då? får man veta det.? eller måste förundersökning läggas ner först. eller får man inte veta trotts att FU lagts ner? måste man själv fråga och vem frågar man i sånna fall? eller kan polisen sekretess belägga det och eftersom man inte delgivuts misstanke så behöver dom ej meddela att FU är nerlagd. Hur gör man på att ta reda på om varit avlyssnad och när och hur kan man göra det? finns det fall där polisen kan hemlig stäpla det och varför.?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Regler om rättsprocessen finner du i rättegångsbalken (RB). Hemlig telefonavlyssning regleras i 27 kap. RB om hemliga tvångsmedel (här).

Offentligt ombud
När en domstol beslutar om hemlig avlyssning ska personen som ska avlyssnas företrädas av ett offentligt ombud (27:26 RB). Ombudets uppgift är att bevaka den som utsätts för hemliga tvångsmedels intressen, och kan bl.a. överklaga domstolens beslut. Ombudet har rätt att ta del av information kring avlyssningen och domstolens beslut, men får inte röja det för någon utomstående, till exempel personen som ska avlyssnas (27:30 RB).

Underrättelse till enskild
Regler om när den som utsatts för hemlig avlyssning ska underrättas om avlyssningen och inte finns i 27:31-34 RB. Huvudregeln är att personen ska underrättas om avlyssningen (27:31 st. 1 RB). Underrättelsen ska i så fall ske så snart det kan ske utan att det skadar förundersökningen, men som allra senast en månad efter att förundersökningen avslutades (27:31 st. 4 RB). Underrättelse behöver inte lämnas om personen redan fått del av uppgifterna, eller om det är uppenbart utan betydelse (27:31 st. 5 RB).

Undantag från huvudregeln om underrättelse
Från huvudregeln om att personen finns två huvudsakliga undantag. Det första undantaget är precis som du säger då uppgifterna är sekretessbelagda (27:33 st. 1 RB). Närmare bestämt måste uppgifterna vara sekretessbelagda enligt någon av de regler i offentlighets- och sekretesslagen (OSL) som anges i 27:33. 15:1-2 OSL handlar om Sveriges och internationella organisationers säkerhet, , 18-1-3 OSL handlar om situationer då framtida åtgärder för att förhindra brottslighet kan skadas och 35:1-2 § OSL handlar om att skydda andra personers integritet.

Det andra undantagen listas i 27:33 st. 3. Undantagen i detta stycke avser då förundersökningen handlade om vissa mycket allvarliga brottstyper. Dessa är allmänfarliga brott som avser att sabotera grundläggande samhällsfunktioner, brott som avser att göra våldsamt uppror mot staten, brott mot annans stats statsöverhuvud, brott mot lagen om företagshemligheter som kan antas ha stöttats av främmande makt samt olika typer av terroristbrott.

Hoppas att svaret var till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare