Underskrift av testamentsvittnen

hej jag har en fråga

när vittnen ska bevittna ett testamente

ska dom skriva under med namnteckning

eller initialer

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna för hur testamentsvittnen ska underteckna handlingen finns i 10 kap. 1§ Ärvdabalken. Där stadgas att vittnena ska underskriva testamentshandlingen och att namnen ska framgå. Generellt så hålls formkraven mycket strikt när det gäller upprättande av testamente och dessa ska tolkas bokstavligt, även om resultatet kan ses som oskäligt.

I vårt fall innebär detta att initialerna inte borde räcka som underskrift och att resultatet skulle bli att testamentet räknas som ogiltigt i enlighet med 13 kap. 1§ ÄB. För att vara på den säkra sidan rekommenderar jag absolut att man skriver under med sitt hela namn.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare