Undvika att penninggåva ses som förskott på arv

Min man är avliden och hans föräldrar och bror är fortfarande i livet. Vår dotter och min mans bror är således bröstarvingar. Nu vill farföräldrarna ge en gåva till barnbarnen (brodern har två barn), totalt tre barnbarn med vår dotter som är bröstarvinge. Farföräldrarna väljer alltså att "hoppa över" ett led, alltså brodern till min man och ge barnbarnen varsin lika stor summa i kontanter. Min dotter är inte myndig så jag som mamma och förmyndare måste se till så det går rätt till. Ska det skrivas gåvobrev till vår dotter då och inte till de andra barnbarnen? Det känns inte rätt att summan ska dras av på hennes del sedan när bouppteckningen ska göras efter farföräldrarna och inte på broderns sida.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om din avlidne mans föräldrar ska upprätta ett gåvobrev avseende gåvan till er dotter för att undvika att gåvan betraktas som förskott på arv. Reglerna om arv hittar vi i Ärvdabalken (ÄB).

Enligt 6 kap. 1 § ÄB presumeras gåvor till bröstarvingar vara förskott på arv, vilket medför att gåvans värde ska avräknas från bröstarvingens arv. För att bryta presumtionen ska det framgå att gåvan inte är avsedd att vara ett förskott på arv. En sådan viljeförklaring kan t.ex. framgå genom att farföräldrarna upprättar ett gåvobrev där de anger att det inte rör sig om ett förskott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lovisa WanhataloRådgivare