Uppehållstillstånd pga anknytning

Hej jag är en svensk medborgare. Född o uppvuxen i Sverige. Min fästmö är i Chile och är Chilensk medborgare. Vi har planer på att gifta oss i framtiden och vill kunna vara tillsammans så snart som möjligt. Vi är inte ute efter svensk medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Vi har planer att om 3-4 år flytta och bo i Chile men vill att hon ska kunna bo hos mig här i Sverige fram tills dess. Helst hade vi velat att hon får möjlighet att studera svenska språket samt arbeta om det går alternativt enbart läsa om det är så att jag ansvarar för hennes försörjning. Vilka möjligheter har vi?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga behandlas i utlänningslagen (UtlL) och nedan ska jag redogöra vad som gäller för de som söker uppehållstillstånd.

Då det handlar om vistelse i en längre period (mer än tre månader) krävs det att man ska söka uppehållstillstånd (2 kap. 5 § UtlL). Det uppehållstillstånd som ni avser att söka är uppehållstillstånd pga. anknytning. Enligt lagen får ett sådant uppehållstillstånd ges till en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med en person som bl.a. är bosatt i Sverige, om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges (5 kap. 3 a § UtlL).

Lagen ställer alltså krav på att förhållandet ska framstå som seriöst. För att ta reda på det kommer Migrationsverket därför att göra en seriositetsprövning av förhållandet. Den som ansöker om uppehållstillståndet ska göra det sannolikt att förhållandet är seriöst. Migrationsverket kommer att göra en helhetsbedömning av alla omständigheter och beakta faktorer som talar för och emot. Sådana faktorer är t.ex. att förhållandet varat en tid, att parterna har träffats i viss utsträckning, att de har god kännedom om varandra och att de har ett gemensamt språk att kommunicera på.

Tycker du att ni har ett seriöst förhållande borde det inte vara något problem vid ansökan och eventuell prövning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Nabyiel MarionellRådgivare