Uppgifter om biologisk förälder

Hej

Jag har vuxit upp utan min biologiska pappa. Jag är idag 32 år och har främst på senare tid (sedan jag själv fått barn och bildat familj..) undrat vem min pappa är. Hur får jag reda på vem som är min biologiska pappa? Namn, personnr, bostadsort, eventuella halvsyskon etc?

Vad jag vet så betalade han underhållsstöd till min mamma genom försäkringskassan när jag var mindre men har för mig att försäkringskassan inte fick eller kunde uppge vem det kom ifrån.. (?)

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige tillämpar vi en princip som kallas för offentlighetsprincipen som innebär att var och en kan begära ut en allmän handling hos våra myndigheter. Vissa begränsningar anges i 2 kap. 2 § tryckfrihetsförordningen. Hos Skatteverket kan du begära ut uppgifter från folkbokföringsregistret om dig själv, men också uppgifter om någon annan med vissa undantag. Som folkbokföringsuppgifter räknas t.ex födelsedatum, bostadsort, namn och släktskap. För folkbokföringsuppgifter finns det en sekretessbestämmelse som stadgar att dessa inte får lämnas ut "om det av särskild anledning kan antas att den enskilde eller någon honom närstående lider men om uppgiften röjs", 22 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen. En formulering av detta slag kallas för ett rakt skaderekvisit och betyder i detta fall att det går att presumera att en personuppgift inte har sekretess, det vill säga att de som huvudregel är offentliga.

Som frågan är ställd vill du ta reda på uppgifter om din biologiska far. Detta är en uppgift som du utan problem ska få kunna ta del av genom att kontakta Skatteverket, förutsatt att han finns registrerad som din biologiska far. Då ska du även få information gällande hans släktskap, till exempel om han har några andra barn. När det kommer till frågor om adoption är dock utlämningen av uppgifter mer restriktiv. Du nämner inte om du blev bortadopterad av fadern, och att din mor fick underhållsstöd talar emot detta. Jag vill ändå redogöra för situationen nedan.

Adoption är ett exempel på en sådan uppgift som anses vara av känslig karaktär och kan beläggas med sekretess i särskilda fall. Intresset för andra att ta del av uppgifter vägs mot barnets intresse av personlig integritet gällande adoptionen. Enligt Skatteverkets rättsliga vägledning har alla rätt att få reda på sitt ursprung och en vuxen person som frågar efter sin biologiska förälder kommer att få denna uppgift om den finns registrerad i folkbokföringsregistret. För underåriga personer görs en individuell bedömning för att ta reda på om barnet är moget nog att ta emot informationen. Eftersom en bedömning görs i varje enskilt fall kan jag inte ge dig ett rakt svar på din fråga, men baserat på att du uppnått vuxen ålder så skulle det inte vara några problem för dig att få ut denna information om situationen ser ut som ovan.

Om du kontaktar Skatteupplysningen via telefon för att få ta del av personuppgifter så kommer en handläggare att göra en sekretessprövning för att bedöma om det går att lämna ut uppgifterna du söker efter. Du uppger bara ditt eget personnummer och därefter får handläggaren upp information gällande ditt släktskap. Om en person har skyddade personuppgifter är även detta något som begränsar din möjlighet att få information. Skatteverket kan besluta att viss information måste skickas med brev och inte kan lämnas ut via telefon.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor EizykRådgivare