Upphovsrätt

Hej!

A startar en blogg och skriver artiklar. Efter ett tag börjar även S att skriva artiklar på bloggen och hon får i uppgift att ladda upp artiklarna.

A får en gästartikel av K. A vill publicera K:s gästartikel och ber om en bild. K skickar en bild som hon hittar på nätet. A bestämmer att artikeln och bilden ska publiceras och S publicerar artikeln och bilden.

Sedan visar det sig att bilden är upphovsrättsskyddad. Vem blir då betalningsskyldig om ingen ansvarig utgivare finns för hemsidan ?

Bästa hälsningar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Lawline har som policy att vi inte svarar på frågor som är del av skolarbeten eller skoluppgifter. Du kan använda vår sökfunktion för att hitta liknande situationer om vad som gäller för upphovsrätt i allmänhet och bloggar i synnerhet.

Du kan också söka på rättsfall på lagen.nu för att hitta rättsfall som handlar om situationen du beskriver i din fråga.

Med vänlig hälsning,

Felix HöglundRådgivare