Upphovsrätt artikel

Hej!

En lokaltidning har skrivit ett reportage om min förening. Repotaget är publicerat i papperstidning och på internet, internetartikeln kommer man dock bara åt om man är betalande pluskund. Vi skulle gärna vilja att våra medlemmar fick ta del av artikeln. Vad jag förstår så kan vi inte digitalisera (ta skärmdump) av artikeln, eller kopiera den i pappersformat. Är det dock tillåtet att köpa in ett exemplar av papperstidningen och låta den ligga i klubbrummet, alternativt sätta upp ett tidningsurklipp på anslagstavlan? Eller borde vi hänvisa till att tidningen finns att tillgå på biblioteket? Och är det tillåtet att citera delar av artikeln samt länka till internetartikeln (där man, om man följer länken, hänvisas till att bli pluskund)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det föreligger upphovsrättsskydd får som du har förstått inte spridning av verket/artikeln ske hur som helst, inte heller i förändrat skick såsom exempelvis en skärmdump (1 kap 1-2 §§ Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk). Dock finns möjlighet att för privat bruk framställa ett verk eller några exemplar av detta såvida det är offentliggjort. (2 kap 12 § URL) För litterära verk får framställningen endast avse begränsade delar av denna eller i begränsat omfång. Med andra ord: du får kopiera begränsade delar av artikeln, förutsatt att det är för privat bruk. Det finns inte heller något som inskränker i att du får ha ett exemplar av papperstidningen i klubbrummet (2 kap 21 §, URL), att hänvisa till internetartikeln eller att hänvisa till att tidningsartikeln finns att tillgå i biblioteket. Även citaträtt föreligger såvida det är motiverat av ändamålet och jag ser inte här några hinder till att du skulle kunna citera ur artikeln (2 kap 22 § URL).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare