Upphovsrätt till lagboken

Hej, äger någon upphovsrätten till lagboken. Eller hur kan det vara lagligt av Nordstets Juridik att ge ut den varje år. Kan jag på något lagligt sätt ge ut en lagbok?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagar är s.k författningar och omfattas därför inte av någon upphovsrätt (URL 1:9 1st 1p). Med det sagt så omfattas "Sveriges rikes lag" av upphovsrätt, dvs Norstedts har upphovsrätt till just sin lagbok. Du kan därför inte göra en ren kopia av denna utan måste göra vissa justeringar, inte i själva lagarna utan snarare i upplägget, om du vill ge ut din egna lagbok. Exempel på andra "lagböcker" är lagen.nu och Juno, även om dessa är i digital form.

Jag hoppas jag lyckats svara på din fråga, om inte får du gärna ställa följdfrågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare