Upphovsrättsintrång

Jag har 1998 skrivit och utgivit en bok om järnsmide. den är mycket populäroch har sålt i över 20 000 exemplar och säljer fortfarande. Nu erbjuder ett företag utan att fråga nedladdningar denna bok och uppger på sin hemsida att det skett 531 nedladdningar. Faller detta under allmänt åtal eller måste jag stämma företaget för att få ersättning? Vilka är utsikterna att få företaget fällt, och lönar det sig med tanke på andra liknande mål?

vänliga hälsningar

//K--l-G----r N---n

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De korta svaren är i ordning att båda tillvägagångssätten är bra, samt att jag inte kan svara på den frågan med bara denna information.

Vad som har hänt och rättsläget

Det är uppenbart att du har utsatts för ett intrång i din upphovsrätt. Denna ger dig rätt till att reglera spridning av verket på det sätt som de har gjort här (1 kap 2 §).

Brott mot upphovsrätten är straffbart med upp till två års fängelse (7 kap 53 § Upphovsrättslagen). Du har även rätt till skadestånd (7 kap 54 § Upphovsrättslagen).

Vad jag rekommenderar att du gör

Du bör ta kontakt med Polisen, eftersom detta är ett brott och ska anmälas till dem. Åklagare kommer ta upp målet om de anser att de kan få till en fällande dom.

Det kan vara ett alternativ att även kontakta en advokat för att se över möjligheterna att driva även en civil process vid sidan om den straffrättsliga. Denna advokat kan hjälpa dig med att hävda dina rättigheter gentemot denna sida på internet.

I båda fallen kommer de(Advokaten/åklagaren) behöva utreda sakomständigheterna närmare för att ge dig det svar på frågan om processens sannolikhet att lyckas.

Jag hoppas det går bra för dig, och du får slut på detta intrång i din upphovsrätt.

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare