Upphovsrättslig skyddstid

Hej.

Jag har skrivit en kandidatuppsats i statskunskap. Den ska nu publiceras på internet. Ett känt konstverk av Picasso som jag tycker passar väldigt bra till den vetenskapliga kontext min uppsats berör, vill jag ha på försättsbladet till uppsatsen.

Kan jag använda en google-bild av Picassos kända konstverk på framsidan? Han är ju död och det är vida känt att verket är gjort av honom. Jag kan även credda honom genom att skriva "Konstverk: Pablo Picasso" på framsidan.

Tacksam för svar inom kort!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Huvudregeln återfinns i 1 § 5 p. URL, den som skapar ett konstverk har upphovsrätt till konstverket.

Gällande tiden för det upphovsrättsliga skyddet återfinns det en bestämmelse i 43 § URL. Detta betyder att 70 år efter det att upphovsmannen dör upphör det upphovsrättsliga skyddet. Picasso dog 1973, således är hans konstverk fortfarande skyddat.

Dock finns det en rad inskränkningar i URL:s 2 kap. Enligt 23 § URL 1 p. får du använda dig av ett konstverk målat av Picasso då din uppsats är att anse som vetenskaplig och inte populärvetenskaplig (Se prop. 1992/93:214 s. 116.). Eftersom att du enbart ska använda Picassos konstverk på första sidan, anses detta okej då det sker i anslutning till uppsatsen. Vidare gäller denna bestämmelse enbart om du INTE använder uppsatsen i ett kommersiellt syfte, dvs för att tjäna pengar på den (Se prop. 2004/05:110 s. 395.).

23 § sista stycke URL stadgar att detta måste ske i enighet med god sed, därför är det, som du nämnde, bra att du anger att det är Picasso som är upphovsman till konstverket.

Sammanfattningsvis

Ja, du kan använda dig av en målning av Picasso då det sker i anslutning till en vetenskaplig framställning. Vidare presumerar jag att du inte kommer använda den i kommersiellt syfte, således är denna inskränkning, som återfinns i 23 § URL tillämplig.

Hör gärna av dig om du undrar över något mer!

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare