Upprätta nytt skuldebrev

Hej!

Jag har ett befintligt skuldebrev som skrevs i samband med köp av bostadsrätt. Min sambo lånade då lite över 200.000:- för en insats till vår gemensamma bostaden av mig.

Nu har vi sålt denna bostad och köpt en ny och skulden är densamma. Måste jag då gå till en advokat för att skriva ett nytt skuldebrev för den ny bostaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inga regler som säger att ni måste upprätta något nytt skuldebrev. Så länge skulden är densamma är det inga problem för er att behålla det först upprättade skuldebrevet.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får ni gärna höra av er till oss igen!

Sara HrnicRådgivare