Upprättande av äktenskapsförord under äktenskapet

Hej!

Mina föräldrar är gamla och har bett mig om hjälp utifrån deras situation.

Pappa är mycket sjuk och har avancerad vård i hemmet. Mamma,som hjälper pappa, är inte heller helt frisk.

Pappa har ett eget konto i en bank dit hans pension går. Mammas pension går till ett, för dem, gemensamt konto i annan bank.

De är gifta sedan ca 55 år. De äger inte sin bostad utan bor sedan ett par år i hyreslägenhet.

De sålde för ca två år sedan sitt hus, som de ägde tillsammans.

De har skrivit ett testamente men har inget äktenskapsförord.

Pappa har ett barn sedan tidigare dvs särkullbarn.

Mamma vill nu, om pappa dör, undvika att det barnet ärver henne, vilket väl blir fallet om de endast har gemensamma konton?

Mamma önskar nu att öppna eget konto och föra över sina pengar från deras gemensamma konto samt skriva ett äktenskapsförord för att säkerställa att särkullarnet inte ärver hennes del.

Jag talade med Länsförsäkringar (där de har sina gemensamma konton) om detta, de sa att det inte var några problem för henne att öppna ett nytt eget konto och överföra sina pengar till det. Att hon kan göra det via internetbanken. Frågan är om det är så enkelt, måste inte pappa skriva under det?

Den andra frågan är om det är möjligt för er att hjälpa till med att skriva ett äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

Ett äktenskapsförord kan skrivas både före och under äktenskapet

Ett äktenskapsförord kan ingås både innan ett äktenskap och under ett äktenskap, vilket framgår av 7 kap. 3 § första stycket äktenskapsbalken. Det är dock viktigt att vara medveten om att äktenskapsförordet inte får strida mot testamentet som dina föräldrar har skrivit, enligt 10 kap. 5 § ärvdabalken. Genom att skriva ett äktenskapsförord där dina föräldrar uttrycker att viss egendom, exempelvis ett visst konto eller en viss summa pengar ska bli enskild egendom kommer inte din pappas särkullbarn att ärva din mammas pengar, då enskild egendom inte ingår i en bodelning, enligt 10 kap. 1 § äktenskapsbalken.

Din pappa måste samtycka till att pengarna blir din mammas enskilda egendom

Din mamma har rätt att öppna ett nytt konto hos deras gemensamma bank. Däremot behöver hon din pappas samtycke för att pengarna ska kunna bli enskild egendom. Äktenskapsförordet ska nämligen signeras av båda makarna, vilket framgår av 7 kap. 3 § andra stycket äktenskapsbalken. Om din pappa skulle vara så pass sjuk att han inte är kapabel att förstå vad han skriver under och står under antingen förmyndarskap eller förvaltarskap, så ska förmyndaren eller förvaltaren lämna sitt skriftliga medgivande. När äktenskapsförordet är påskrivet ska det skickas in till Skatteverket.

Lawline hjälper dig och dina föräldrar mer än gärna med att upprätta ett äktenskapsförord. Vi rekommenderar att du fyller i dina kontaktuppgifter på vår hemsida, så tar någon av våra jurister kontakt med dig inom kort.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare