FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt12/07/2019

Upprättelse för att balkongdörr lämnats öppen

Hej,

Jag ska flytta från min hyresrätt och hyresvärden har utfört besiktning med hjälp av huvudnyckel. Inga problem med det. Däremot så lämnade besiktningsmannen balkongdörren öppen. När jag påtalade detta för förvaltaren i mitt område försvarar denne såklart sin kollega och hävdar att dörren minsann var stängd.

Ord står mot ord - men finns det något som jag kan göra juridiskt i detta fall? Jag tycker att detta är ett blamant beteende och vill ha någon form av upprättelse.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Någon generell rätt att få ersättning endast på grunden att dörren lämnats öppen finns inte. En förutsättning för att du ska få någon form av ersättning måste istället antas vara att du också lidit någon typ av skada. Har den lämnade balkongdörren exempelvis föranlett att någon gått in och stulit saker, att saker blåst omkull, att det regnat in och skadat någonting vattenkänsligt eller att du haft merkostnader för att värma upp lägenheten igen, kan det säkert finnas situationer där hyresvärden ska stå denna skada.

Jag ska isåfall be dig skicka in en ny fråga till oss på Lawline, där du utvecklar omständigheterna något och gärna specificerar vad det är du vill ha ersättning för.

Det går åtminstone i teorin att driva en rättsprocess endast för att fastslå faktumet att dörren lämnats öppen. Detta vore dock förhållandevis kostsamt för dig även om du vann, och skulle inte leda till annat än att just den saken klargjordes.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare