Uppsägning av hyresavtal på grund av obetald hyra

Vad gäller om man har en inneboende som uteblivit ett flertal hyror.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar vad du som hyresvärd kan göra om en hyresgäst har uteblivit med flera hyror.

Din fråga regleras i jordabalken (JB)

När en hyresgäst ligger efter med hyran kan hyresavtalet sägas upp

Om en hyresgäst dröjer med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen är hyresrätten förverkad. När en hyresrätt är förverkad har hyresvärden rätt att säga upp avtalet så att det upphör i förtid (12 kap. 42 § första punkten JB). Om ett hyresavtal sägs upp för att hyresrätten är förverkad upphör avtalet att gälla omgående. Hyresvärden kan ansöka om vräkning av hyresgästen på grunden att hyran är obetald. Förfallodagen för hyran regleras i hyresavtalet. Om så inte är fallet är förfallodagen enligt lag den sista vardagen varje kalendermånad (12 kap. 20 § första stycket JB).

Om hyresgästen rättar sig kan denne få bo kvar i bostaden

Om en hyresgäst rättar sig genom att betala hyran innan hyresvärden har sagt upp avtalet så kan hyresgästen inte skiljas från bostaden på grunden att hyran är obetald (12 kap. 43 § första stycket JB).

Om hyresvärden redan har sagt upp avtalet kan hyresgästen återvinna hyresrätten. När hyresvärden säger upp hyresavtalet ska hyresgästen underrättas om att hyresrätten kan återvinnas om den obetalda hyran som förfallit betalas inom tre veckor från och med underrättelsen (12 kap. 44 § första stycket JB)

Vad innebär detta för dig

Du som hyresvärd kan säga upp hyresavtalet och även ansöka om vräkning av hyresgästen på grunden att hyresgästen har obetalda hyror.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att inkomma med fler frågor till Lawline om du har ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Anna MandersRådgivare