Uppsägning av lägenhet i andra hand

Hej!

Min hyresvärd äger en bostadsrätt som jag hyr i andra hand. Vi har båda signerat ett kontrakt, i vilket 3 månaders uppsägningstid framgår. Men visst kan jag som hyresgäst bortse från kontraktsskrivningen i det avseendet eftersom "lagen om uthyrning av egen bostad" är tvingande till min fördel vad gäller uppsängningstid och då är det istället 1 månad från nästa månadsskifte som gäller? Jag är i stort sett säker på min sak vid det här laget men söker ändå en bekräftelse på detta.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då det här rör ett fall där en person hyr ut sin lägenhet i andra hand regleras situationen av Lag om uthyrning av egen bostad. Precis som du nämner är lagen tvingande till hyresgästens fördel, vilket stadgas i . Vidare stadgas i att man som hyresgäst har möjlighet att frånträda vid månadsskiftet som kommer tidigast en månad efter meddelandet om uppsägning.

Slutsats

Du kan bortse från den avtalade klausulen då den är till nackdel för dig som hyresgäst och istället utgå från lagen. Då man kan frånträda lägenheten vid det närmsta månadsskiftet (tidigast en månad efter besked om uppsägning) innebär detta att om du t.ex. säger upp hyresavtalet den 15 augusti upphör det att gälla den 30 september.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare