Uppsägning av sommarvikariat

Hejsan!

Jag ska till sommaren börja mitt sommarvikariat på ett företag i Lund. Under min inskolningsperiod har jag blivit dåligt behandlad av både kollegor och annan personal och känner nu för att säga upp mig. Det jag är rädd för är att jag bundit mig till platsen under sommaren. Jag har på mitt kontrakt skrivit under ett antal dagar jag jobbat i April men inget mer. Dock är en ruta "semestervikarie" ikryssad men inget datum iskrivet.

Kan jag säga upp mig utan att behöva riskera att få någon uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstått dig rätt så har du skrivit på ett anställningskontrakt för ett sommarvikariat där inget slutdatum för tjänsten står skrivet. Jag förstår dig som att endast inskolningsperioden står skrivet i avtalet du undertecknat.

Sommarvikariat
Sommarvikariat är en tidsbegränsad anställning, 5 § Lagen om anställningsskydd (LAS). Huvudregeln är att tidsbegränsade anställningar inte kan avslutas i förtid, varken av arbetsgivaren eller arbetstagaren, 4 § LAS. Man får avtala om annat i anställningsavtalet, men huvudregeln är att ett slutdatum för anställningen ska finnas.

För att en arbetstagare ska kunna säga upp sig omedelbart så måste arbetsgivaren väsentligt åsidosatta sina åligganden mot arbetstagaren. Exempel på detta är att arbetsgivaren inte betalar lön.
Arbetsgivare kan säga upp en arbetstagare med omedelbar verkan om denne grovt åsidosätter sin arbetsskyldighet, 4 § LAS.

Ditt fall
Först och främst bör du ta reda på om det faktiskt är ett anställningsavtal du skrivit under. Om det är ett anställningsavtal du skrivit under bör du gå igenom avtalet noga om det finns något som bestämmer när ditt sommarvikariat gäller. Om inga datum för sommarvikariatet är avtalade, så är det inget bindande anställningavtal i min mening och du bör inte bli skyldig att arbeta där.

Min rekommendation är att du talar med arbetsgivaren, då ingen blir nöjd om du tvingas arbeta där mot din vilja.

Jag hoppas att allt löser sig för dig.

vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare