FrågaARBETSRÄTTSjuk 20/12/2021

Uppsägning på grund av sjukskrivning

min chef stoppade mig från jobbet när jag var sjukskriven. kan han göra det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som om att du blivit uppsagd på grund av sjukskrivnin, och om din arbetsgivare verkligen får göra det under din sjukskrivning.

Din fråga regleras av lagen om anställningsskydd, fortsättningsvis LAS. För att du ska bli uppsagd krävs saklig grund (7 § LAS). Uppsägningen kan bero på arbetsbrist eller personliga skäl men i ditt fall framkommer det inte på vilken grund du blivit uppsagd. Jag tolkar dock din fråga som att du undrar om det går att säga upp en arbetstagare av personliga skäl på grund av sjukskrivning. Därför förklarar jag kortfattat vad som gäller nedan.

Sjukskrivning eller sjukdom utgör vanligtvis inte saklig grund för uppsägning. Arbetsgivaren har dessutom ett rehabiliteringsansvar att vidta åtgärder på arbetsplatsen för att sjukskrivna ska kunna gå tillbaka till arbetet. Din chef kan inte använda uppsägning som någon form av bestraffning till följd av en sjukskrivning.

En uppsägning från arbetsgivaren ska vara skriftlig (8 § LAS). Du kan dessutom begära att få reda på omständigheterna som uppsägningen beror på (9 § LAS).

Mina råd till dig

Är det så att du verkligen blivit uppsagd kan du kräva att veta skälen till uppsägningen. Detta kan göra så du vet hur du kan gå vidare. Det kan ju istället röra sig om en uppsägning på grund av arbetsbrist eller eventuellt fingerad arbetsbrist och att något annat egentligen varit orsaken för uppsägningen, i ditt fall sjukskrivningen. Av din fråga framkommer dessvärre för lite information för att jag ska kunna ge dig ett konkret svar eftersom orsaken till uppsägningen inte fastställts.

Jag rekommenderar dock att du tar kontakt med ditt fackförbund, om du är medlem i ett sådant, ifall det visar sig att du blivit uppsagd och saklig grund verkar saknas.

Vänliga hälsningar,

Sophie Amalie BöjeRådgivare