Uppsägning under föräldraledighet

Hejsan,

Har en fråga ang uppsägning under föräldraledighet (som referens denna fråga: https://lawline.se/answers/uppsagning-innanunder-foraldraledighet)

Att uppsägningstiden börjar gälla först efter att personen är tillbaka från föräldraledigheten verkar vi alla vara överens om, men vad kan man göra om företaget i fråga vägrar följa den lagen? Chefen säger alltså att han struntar i det, och personen fick direkt en månads uppsägningstid, trots att den skulle vara föräldraledig nästan ett år till?

Kan det anmälas till någon instans eller liknande? Företaget har inget kollektivavtal, och personen är med i Unionen.

Tack!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det kommer till uppsägning under föräldraledighet finns det två relevanta lagrum. Dels 17 § föräldraledighetslagen som reglerar att ingen kan bli uppsagd på grund av sin föräldraledighet och att om uppsägning ska ske i samband med föräldraledighet ska det ske på samma villkor som för de andra anställda.

Dels, precis som du säger, att om uppsägning sker ska den börja gälla först när arbetstagaren återgår till arbete enligt 11 § 3 st. lagen om anställningsskydd. Om detta inte följs kan du som arbetstagare tvista om detta i tingsrätt enligt 2 kap. 2 § lag om rättegången i arbetstvister.

Min rekommendation i ditt fall är att genast höra av dig till ditt fackförbund, unionen, och be om hjälp att driva tvisten. På unionens hemsida finns det mer information kring hur du bör gå tillväga.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare