Uppsägning utan saklig grund

Hej,

Jag blev uppsagd 1 dag efter min bebis föddes. Lilla flickan kom 22 maj.

Då ringde grundaren av företaget och meddela att dom ej kunde ha kvar mig och eftersom jag är provanställd så är det 10 dagar uppsägningstid försökte hon säga. ( jag är tillsvidare anställd men dom försökte lura att jag bara är provanställd trots mitt kontrakt säger - tillsvidare) Jag sa att jag ej vill prata nu min bebis har precis kommit, jag återkommer efter mina 10 pappadagar. Helt chockat och förstörd blev jag.

Ringde min Vd som är sjukskriven och fråga "vad fan är det som händer?" - jobbet har gått bra för mig. Han grät och själv var helt chockad, visste inget sa han.

Jag har intenfått detta skriftligt eller en bra förklaring. Jag sjukskrev mig nästan direkt eftersom jag mått så dåligt pga allt detta.

Får man verkligen göra så här?

Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar utgå från att din anställning omfattas av lagen om anställningsskydd (LAS). I 1 § LAS följer vilka anställningar som inte omfattas av lagen. Jag kommer däremot som sagt utgå från att din gör det.

Saklig grund för uppsägning av tillsvidareanställning.

Eftersom du är tillsvidareanställd krävs det saklig grund för att kunna säga upp dig. Detta enligt 7 § första stycket LAS.

Saklig grund skulle kunna innebära att det föreligger arbetsbrist eller att du på grund av personliga skäl måste sägas upp. I det här fallet verkar de inte ha motiverat varför du sägs upp.

Såvida företaget fortfarande står fast vid att du måste sägas upp råder jag dig att begära få en skriftlig förklaring om varför, vilket du har rätt till enligt 9 § LAS.

Om det är så att du sägs upp på grund av personliga skäl får dessa inte grunda sig på omständigheter arbetsgivaren känt till mer än två månader från det att du fått underrättelse om uppsägningen (7 § fjärde stycket och 30 § LAS).

Dessutom ska det vanligtvis mycket till för att uppsägning får ske på grund av personliga skäl. Sannolikt måste arbetsgivaren gett dig varningar innan.

Om uppsägningen grundar sig på arbetsbrist måste en viss turordning enligt 22 § LAS följas. Turordningen grundar sig på principen om "sist in – först ut".

Min uppfattning (med hänsyn till den information jag har) är att det inte finns saklig grund för att säga upp dig. Du kan därför yrka att uppsägningen ska förklaras ogiltig enligt 34 § LAS (dock inte om det bara rör sig om att företaget inte beaktat turordningsreglerna).

Eftersom du har blivit uppsagd felaktigt kan du ha rätt till skadestånd enligt 38 § LAS. Skadeståndet avser dels lön som du har rätt till och dels kränkningsersättning för att de har brutit mot lagen.

Jag hoppas mitt svar varit till hjälp! Du är välkommen att höra av dig till oss igen om du har ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar,
Jesper HorndahlRådgivare