Uppsägning vid hyra av bostadsrätt i andra hand

Hej!

Min son har sagt upp sitt andrahands hyreskontrakt.

Lägenheten är en bostadsrätt.

När kontraktet för denna skrevs, så skrevs det för ett år, och skulle gå att förlänga om man ville.

Nu har min son sagt upp kontraktet då han fått ett förstahandskontrakt på en annan lägenhet den 1/6, men hyresvärden vill inte godta uppsägningen då han menar på att sonen har bundit upp sig på ett 1-års kontrakt.

Jag har för mig att hyresgästen inte får binda upp någon, utan måste ta emot en uppsägning. Ingenting sades heller om att binda sig vid kontraktet i ett år, utan det sades bara att de bara vill skriva ett år i taget. Vad gäller? Mvh: Orolig mamma

Lawline svarar

Hej!

När det kommer till uthyrning av en bostadsrätt så är det Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad som är tillämplig. Denna lagen är tvingande för hyresgästens fördel, och får inte inskränkas så att hyresgästens rätt går förlorad.

Står det inte ett slutdatum i avtalet på uthyrningen anses hyresavtalet gälla för obestämd tid. I dessa fall ska avtalet sägas upp för att upphöra att gälla.

Har avtalet ett slutdatum för uthyrningen anses avtalet gälla för bestämd tid. Ett sådant avtal upphör att gälla när hyrestiden är slut enligt avtalet MEN får även sägas upp till upphörande före denna tidpunkt enligt 3 § i den nämnda lagen.

Hyresgästen och hyresvärden får säga upp avtalet (både vad gäller ett avtal som löper på bestämd eller obestämd tid). Säger hyresgästen upp avtalet så upphör det att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. (Skulle det sägas upp idag skulle det upphöra att gälla månadsskiftet april/maj om man inte säger upp det för ett senare datum)

Skulle hyresvärden vilja säga upp avtalet så upphör avtalet att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigaste efter tre månader från uppsägningen om inte en längre avtalstid har avtalats.

Det innebär att din son har rätt att säga upp avtalet till den 1/6. Att tänka på ur bevishänseende är att göra en skriftlig uppsägning av avtalet, trots att lagen inte kräver det.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sandra RustRådgivare