FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/10/2020

Uppsägningstid för borgensmannaskap gällande hyresavtal

Jag har varit borgensman för min son och hans sambo. Nu har de separerats och min son har sagt upp sin del av kontraktet. Då fick jag också säga upp mitt borgenskap. De har bott där i 6 år. Ex sambon bor kvar. Hyresvärden sa att min borgenskap sträcker sig i 9 månader från uppsägningsdatum. Är det rätt?

Idag är jag pensionär och har inte inkomster för att täcka upp någon annans hyra ifall det inte skulle betalas. Tack för svaret.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken uppsägningstid gäller för uppsägning av borgensmannaskap?

Det hyresvärden säger stämmer. När du vill säga upp ett borgenavtal som gällt för en hyresrätt, är det nio månaders uppsägningstid räknat från närmaste månadsskifte som gäller. Denna uppsägningstid är lagstadgad i 12 kap. 28a § jordabalken.

I det fall hyran inte skulle betalas och du blir skyldig att betala ex-sambons hyra, får du en fordran på ex-sambon. Du får därför rätt att kräva tillbaka pengarna för hyran av ex-sambon i efterhand. På så vis har du alltid rätt att få tillbaka pengarna.

Jag hoppas att det ordnar sig för dig. Funderar du över något annat är du välkommen att skriva till oss igen!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare