uppsägningstid hyresavtal

Hej.

Min dotter skall flytta. Uppsägningen lades i hyresvärdens brevlåda 26 maj. Enligt mig räknas uppsägningstiden från 1 juni och 3 månader. Alltså skall hon flytta ut senast sista augusti. Värden påstår nu att hon har till sista september. Och förklarar sin annons på inflytt den 1 september med att han bara vill hjälpa henne med kortare uppsägningstid.

Vad kan vi göra?

Mvh

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller uppsägning av hyreskontrakt så regleras det i 12 kapitel Jordabalken (JB). Jag utgår från att hyreskontraktet gällde för obestämd tid – vilket betyder att uppsägningstiden är tre månader vid det månadsskifte som inträffar närmast tre månader från uppsägningen (JB 12 kap. 4 §). Det betyder att då du sagt upp hyreskontraktet den 26 maj, börjar uppsägningstiden löpa från 1 juni. Dvs uppsägningstiden är juni, juli – augusti. Det stämmer alltså att hon ska flytta ut senast sista augusti och inte sista september.

Det ska också sägas att Jordabalken är tvingande till hyresgästens fördel, dvs ett avtal om 4 månaders uppsägningstid som din hyresvärd påstår är inte gällande då det är mindre förmånligt för dig som hyresgäst.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare