uppsägningstid hyresavtal på bestämdtid

Hej!

Jag och min vän hyrde en lägenhet i andra hand av en bekant från 01.08.2017. Vi använde oss av hyresavtal alternativ 1. Där står det att kontraktet går ut 01.05.2018. Våran hyresvärd sa då också muntligt att det är för att hon skulle flytta in i den själv i Maj.

Nu när jag flyttat ut och min vän ska flytta ut nästa vecka säger hon att vi inte kan göra det eftersom vi inte sagt till två månader innan. Vi tror att den uppsägningstiden endast gäller om man väljer att flytta ut innan utgångsdatumet. Jag undrar hur vi ska gå tillväga nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så undrar du ifall det föreligger uppsägningstid när hyresavtal ingåtts på bestämd tid.

Jordabalkens (JB) 12:e kapitel reglerar hyresavtal. Se lagen här

12 kap. 3§ andra stycket JB stadgar att hyresavtal som ingåtts på bestämd tid upphör att gälla vid hyrestids utgång, dvs automatiskt. Dock skall avtalet alltid sägas upp för att upphöra att gälla om hyresförhållandet varat mer än nio månader i följd. 12 kap. 4§ andra stycket JB stadgar att uppsägningstiden för hyresavtal längre än tre månader är tre månader minst. Eftersom det inte verkar framgå av avtalet om någon längre uppsägningstid så är det nog tre månader som gäller.

Möjligtvis kan det vara annorlunda ifall det gäller en bostadslägenhet som hyresvärden hyr ut utanför näringsverksamhet och fritidsmål. Isåfall kan det enligt lagen om uthyrning av egen bostad 3§ ske en automatiskt uppsägning utan uppsägningstid vid avtalets utgång. Se lagen här

För att vara på den säkra sidan borde ni ringa in till hyresgästföreningen för att se vad som gäller!

Lycka till!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare