Uppsägningstid och skyldighet att visa lägenheten

Hej!

Jag bor idag i en andrahandslägenhet (bostadsrätt). Min hyresvärd och jag skrev på ett tillsvidareavtal i juni 2017. Jag avsade mig även besittningsskyddet. Nu har min hyresvärd hört av sig och säger att han ska sälja lägenheten för "marknaden ser så ljus ut i februari innan ammorteringskravet träder i kraft". Min fråga till er: Jag som hyresgäst har väl rätt till mina tre månaders uppsägning vilket innebär att om han säger upp mig idag behöver jag vara ute 2018-04-30? Har han rätt att påbörja en försäljning innan dess? Med fotografering, mäklarbesök, visningar och allt som följer? Och kan han isåfall ställa krav på hur det ska se ut i lägenheten under dessa visningar?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i hyreslagen (12 kap. jordabalken) och privatuthyrningslagen.

I din fråga framgår att det gäller en bostadsrätt som du hyr, vilket innebär att lagen om uthyrning av egen bostad ska tillämpas i första hand och hyreslagen i andra hand. Lagen om uthyrning av egen bostad är tillämplig om hyresvärden hyr ut sin bostad för annat än fritidsändamål och det inte sker i näringsverksamhet. Om hyresvärden upplåter flera bostäder gäller lagen enbart för den första upplåtelsen. Jag utgår i mitt svar från att privatuthyrningslagen är tillämplig i detta fall.

Uppsägning

Enligt privatuthyrningslagen har hyresvärden en uppsägningstid på 3 månader, om inte längre tid har avtalats. Uppsägningen sker vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter 3 månader från uppsägningen (3 § privatuthyrningslagen). I ditt fall innebär det som du säger att du har 3 månaders uppsägningstid fram till 2018-04-30.

Visning av lägenheten, fotografering, mäklarbesök osv.

Huvudregeln är att hyresgästen ensam disponerar över sin lägenhet och att hyresvärden måste har hyresgästens samtycke vid tillträde till lägenheten. Det finns dock vissa undantag från detta som regleras i 26 § hyreslagen. Där anges att hyresvärden har rätt att få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra brådskande förbättringsarbeten. Vid mindre brådskande förbättringsarbeten ska hyresvärden meddela hyresgästen minst en månad i förväg. I övriga fall har hyresgästen ingen skyldighet att ge hyresvärden tillträde till lägenheten. Hyresgästen är också skyldig att visa lägenheten på lämplig tid när den är ledig för uthyrning. Dock gäller denna skyldighet enbart när lägenheten ska hyras ut, och inte när den ska säljas. Då din hyresvärd inte längre ska hyra ut lägenheten, utan ska sälja den, är du inte skyldig att visa lägenheten för spekulanter

Sammanfattning

Sammanfattningsvis har du en uppsägningstid på 3 månader fram till 2018-04-30. Då din hyresvärd ska sälja lägenheten har du ingen skyldighet att visa lägenheten, eftersom denna skyldighet endast gäller när hyresvärden ska hyra ut lägenheten igen. Hyresvärden har ingen rätt till fotografering eller mäklarbesök utan ditt medgivande.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare