Uppsägningstid otillåten andrahandsuthyrning

Jag hyr just nu en hyresrätt i andra hand, dock utan något hyresavtal (mitt fel, inser det nu). Nu har min hyresvärd sagt att jag inte längre kommer kunna bo kvar i lägenheten, trots att våran muntliga överenskommelse var att jag kan bo kvar tre månader till. Vi har även mailkommuntikation som tydligt visar att min hyresvärd inte vill skriva något avtal eftersom det inte finns något godkännande från min hyresvärds hyresvärd. Har jag några rättigheter nu? Vill gärna bo kvar tills dess att den muntliga perioden utlöper, men känner mig som ett as om jag hotar med att gå med information om olaga andrahandsuthyrning till hyresvärden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om uthyrning finns i 12 kap Jordabalken (JB). Enligt 12 kap 2 § JB finns inget formkrav för hyresavtal, och ert avtal är alltså giltigt trots att det är muntligt. Jag tolkar din fråga som att ni har ett tidsbestämt avtal (alltså inte ett tillsvidareavtal). Beroende på hur länge hyresavtalet har varat så gäller olika uppsägningstid om hyresvärden (alltså förstahandshyresgästen) säger upp avtalet i förtid. Enligt 12 kap. 4 § JB ska uppsägningen ske senast:

en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor,en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader,tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet,tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader men längst nio månader och det är fråga om en lokal,nio månader i förväg om hyrestiden är längre än nio månader och det är fråga om en lokal.

Dessa uppsägningstider får inte avtalas bort för hyresgästen (12 kap. 1 § 4 st.). Enligt allmänna avtalsrättsliga principer ska avtal hållas, och dessa regler fyller ut avtalet på så sätt att de är tvingande.

Du har alltså i princip rätt till uppsägningstid här trots att uthyrningen är otillåten. Om du kontaktar hyresvärden om den otillåtna uthyrningen kan detta leda till ett förverkande av lägenheten mot förstahandshyresgästen, och då kan du inte bo kvar. Du har alltså inte lika stora rättigheter som en laglig andrahandshyresgäst. Mitt råd är att försöka få din hyresvärd (förstahandshyresgästen) att gå med på uppsägningstiden enligt lag.

Hoppas detta gav dig vägledning!

MVH

Fredrik HolmströmRådgivare