Uppsägningstid vid hyra av bostadsrätt

Hej!

Jag har hyrt en bostadsrätt i andra hand. Bostadsrätten har hyrts ut som bostad och bör således omfattas av privatuthyrningslagen. Kontraktet gällde tidsbegränsat på tolv månader. Jag flyttade in i slutet av augusti och i slutet av september meddelade min "hyresvärd" att hen har för avsikt att sälja lägenheten inom den kommande framtid och att jag således behöver se mig om efter ett nytt boende, även om tidpunkten för försäljningen ännu inte var färdig. Jag har nu fått ett kontrakt på en annan lägenhet med relativt snar inflytt.

I kontraktet har min hyresvärd (innan vi skrev på) ändrat tiden för uppsägning från hyresgästens sida från 1 månad till 2 månader. När jag nu säger upp kontraktet den 18 oktober menar därför hyresvärden att uppsägningen då inträffar två månader efter uppsägningen i slutet av kalendermånaden, dvs den 31 december.

Vid diskussion med en bekant som är jurist menar denne att hyresvärden inte alls kan lägga till denna klausul om att jag som hyrestagare inte har rätt till en månads uppsägningstid då det står i lagen att det är en månad som gäller. När jag själv försöker läsa lagtexten tycks det mig som att detta gäller om hyresavtalet är på obegränsad tid men jag kan inte uttyda vad som egentligen gäller vid ett kontrakt som är tidsbegränsat.

Frågan är alltså om jag bör ta upp detta med min hyresvärd eller vad som egentligen gäller? (Mitt nya hyreskontrakt gäller från 1 december och jag skulle annars stå med dubbelhyra under hela december).

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger så gäller privatuthyrningslagen (lag om uthyrning av egen bostad) när du hyr en bostadsrätt i andra hand. Det förutsätter dock att hyresvärden inte sysslar med uthyrning i näringsverksamhet och att hyresvärden inte har hyrt ut flera lägenheter.

Lagen är tvingande till hyresgästens förmån. Det innebär att avtalsvillkor som är sämre för dig än lagens villkor inte gäller, lagens villkor gäller istället (privatuthyrningslagen 2 §).

Enligt lagen kan du säga upp avtalet oavsett om det gäller på bestämd eller obestämd tid. Efter uppsägningen löper uppsägningstiden till det månadsskifte som inträffar tidigast en månad efter uppsägningen (privatuthyrningslagen 3 § andra stycket). Uppsägningstiden är alltså minst en månad. Det gäller både för tidsbestämda och tidsobestämda avtal.

Det betyder att du enligt lagen, om du säger upp avtalet den 18 oktober, har en uppsägningstid som tar slut den 30 november. Detta gäller trots att ni har avtalat om längre uppsägningstid.

Jag uppfattar det som att du redan har sagt upp hyresavtalet. Om du inte har gjort det så bör du göra det så snart som möjligt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare